Visie
Pedagogisch project Vrije Basisschool Sint Gorik
Vrije Basisschool Sint-Gorik wil met haar pedagogisch project omschrijven in welke geest en tot welk doel haar onderwijs gestalte krijgt. Dit pedagogisch project vormt dan ook de ruggengraat én toetssteen voor alle keuzes en beslissingen die door de school genomen worden. Met de actualisering van ons pedagogisch project willen we dan ook inspelen op de noden en behoeften van vandaag en ons tegelijk toerusten voor de uitdagingen van morgen.
Onze school biedt
KWALITATIEF, CHRISTELIJK GEÏNSPIREERD ONDERWIJS vanuit een
geloof in de groeikracht en talenten van ieder kind. Waar we als katholieke dialoogschool onze
leerlingen een stevig fundament geven om hoopvol en met vertrouwen in het leven te staan zodat ze bewuste keuzes kunnen maken en
uitgroeien tot evenwichtige, geëngageerde, sociale en gelukkige mensen.
Als basisschool willen we
een OEFENPLAATS en GROEIPLEK zijn voor iedereen die bij ons schoolgebeuren betrokken is.
Onze school wil een
OEFENPLAATS en GROEIPLEK zijn voor onze LEERLINGEN:
- We stellen vanuit de gedachte ‘eerst het kind, dan de leerling’ het goed voelen op school als voorwaarde om tot leren te komen.
- We willen onze leerlingen laten worden wie ze zijn vanuit ieders uniek potentieel. Een ontdekkingstocht waarbij we hen aanzetten om het eigen leren en de eigen ontwikkeling in handen te nemen.
- Door dag in dag uit te werken aan de ontplooiing van onze leerlingen op alle domeinen werken we aan een brede, harmonische ontwikkeling. Deze ontwikkeling krijgt niet alleen vorm vanuit ons leerplan ‘Zin in leven, Zin in leren!’ maar ook vanuit onze ontwikkelingsgerichte kijk op onderwijs met als uitgangspunt: Een brede basis voor iedereen, specifieke ondersteuning of uitbreiding voor wie het nodig heeft.
- We willen vanuit welbevinden en betrokkenheid hun (zelf)vertrouwen laten groeien… (zelf)vertrouwen dat hen helpt om steeds weer de volgende stap te zetten.
Onze school wil een
OEFENPLAATS en GROEIPLEK zijn voor ons (h)echt LEER-KRACHTen-TEAM:
- Waar de gezamenlijke verantwoordelijkheid en zorg voor onze leerlingen het uitgangspunt zijn van de keuzes die we maken.
- Waar professionaliteit en deskundigheid aan de basis ligt van een kwaliteitsvolle onderwijspraktijk.
- Waar de LEER- KRACHT zich ontpopt tot de spilfiguur en motor in de groei- en ontwikkeling van de aan hem of haar toevertrouwde kinderen.
- Waar vernieuwing enkel aan de orde is als het ook verbetering betekent.
Onze school wil ook een
OEFENPLAATS en GROEIPLEK zijn voor onze
OUDERS:
- Ouders die in het SAMEN GROEIEN een onmisbare schakel vormen om dit SAMEN-VERHAAL mee te schrijven en die alle groei-en ontwikkelkansen willen grijpen.
- Ouders die bewust voor onze school kiezen omdat ze onze visie, aanpak en doelen delen.
We geloven als basisschool in de kracht van SAMEN: SAMEN WERKEN, SAMEN GROEIEN en SAMEN LEVEN.
Vrije basisschool Sint-Gorik
Helemaal jij – SAMEN WIJ!
Zorgvisie Vrije Basisschool Sint-Gorik
Vanuit ons opvoedingsproject wil vrije basisschool Sint-Gorik
een zorgzame school zijn met een hart voor kinderen.
Vanuit
ieders uniek potentieel willen we onze kinderen laten
ontplooien op alle domeinen en dit vanuit
een ontwikkelingsgericht kijk op onderwijs met als uitgangspunt:
Een brede basis voor iedereen, specifieke ondersteuning of uitbreiding voor wie het nodig heeft.
De
klasleerkracht is binnen deze zorgzame school een onmisbare schakel en tevens
de spilfiguur en motor in de ontwikkeling en groei van de aan hem of haar toevertrouwde kinderen. Uiteraard wordt de zorg binnen onze school gedragen door een gans team en in samenwerking met ouders en externe ondersteuners.
Met onze zorgvisie willen we dan ook duidelijk maken hoe we dagelijks inzetten op de best mogelijke opvolging en ondersteuning van jouw kind.
Onze zorgvisie is gebaseerd op de principes van het handelingsgericht werken en georganiseerd volgens het zorgcontinuüm dat bestaat uit de volgende fases:
- Fase 0: Brede basiszorg
- Fase 1: Verhoogde zorg
- Fase 2: Uitbreiding van zorg
- Fase 3: IAC (= Individueel Aangepast Curriculum)